mobirise.com

Breng talent, ideeën, plannen in een platform samen en alles wordt anders: Qeske

Aan de Rodaboulevard in Kerkrade ligt, midden tussen de bouwbedrijven, supermarkten en horecagelegenheden, ’t Qeske. 

Virtual reality in de zorg bij Qeske

Een speciale plek waar onderwijs en bedrijfsleven elkaar ontmoeten en samenwerken. Ramon Jongen, projectleider en docent bij de faculteit Bèta Sciences and Technology van Zuyd Hogeschool is een gedreven man: ’t Qeske is meer dan ontmoetingsplek tussen onderwijs en praktijk, het vertegenwoordigt een nieuw idee over onderwijs. 

“Ik ben een beetje afgeknapt op het traditionele onderwijsbeeld”, zegt Jongen. “Goed onderwijs moet nauw aansluiten op de realiteit, midden in de maatschappij staan. Niet in een geïsoleerd schoolgebouw, maar actief en in direct contact met bedrijven en organisaties die nieuwe technologieën inzetten om innovatieve producten op de markt brengen.”

Virtual reality in de zorg

Dat is de theorie, maar hoe gaat dat in de praktijk? In de gebouwen van ’t Qeske - waar overigens ook een sportzaak en een fysiotherapiepraktijk gevestigd zijn - werken Pelle Simon (25) en Tim Aarts (21), respectievelijk afgestudeerd en bijna afgestudeerd student Elektrotechniek van Zuyd Hogeschool, aan een idee: virtual reality voor de gezondheidszorg. Wat doen ze? Pelle Simon: “Het gaat om gamefication van oefeningen voor fysiotherapie en ergotherapie. De oefeningen die mensen moeten doen, zijn vaak saai en eentonig. Je moet steeds hetzelfde doen.

We willen met virtual reality een spelomgeving creëren die mensen motiveert hun oefeningen te doen.” Bij gamen denk je toch eerder aan op een stoel zitten en naar een beeldscherm turen? Tim Aarts: “Het is de bedoeling dat je in de virtuele wereld beweegt. Het spel stimuleert je tot bewegen.” De associatie met de Wii-spelcomputer van Nintendo is helemaal niet zo verkeerd, zegt Pelle. Maar er zijn ook duidelijke verschillen. Het uitgangspunt is niet een spel, maar therapie: fysiotherapeuten en ergotherapeuten zijn de opdrachtgevers van Pelle en Tim. Bovendien zorgt virtual reality voor een intensievere ervaring. Het idee is dat je als het ware een virtuele wereld ingetrokken wordt.

Qeske

Toch nog even de naam, Qeske. Waar komt die vandaan?
Pelle en Tim, beide niet afkomstig uit Kerkrade, leggen uit: “Qeske is Kerkraads voor kastje”
“Het gaat om out of the box denken.” “Uit de box die de school is.”
“En vanuit het Frans: qu'est-ce que c'est? Wat is dit?
Waar hebben we hier mee te maken?” Met ’t Qeske, dus.