https://mobirise.com/

Zakendoen in China, Brazilië, de Filippijnen en nu in Amsterdam

Scherpschutters op het dak

Wie met Remi Oerlemans, alumnus van de hotelschool in Maastricht, spreekt over zijn carrière, krijgt de neiging enigszins buiten adem te raken. Van Shanghai naar São Paulo, van in het schip gaan voor meerdere tonnen tot de arbeidsmoraal in China. En hij is pas 37, wat moet dat nog worden? Impressies uit de loopbaan van een eventmarketeer. 


Het begon zo’n beetje toen hij, nog studerend aan de Hotel Management School Maastricht, stage liep bij een bedrijf dat grote projecten deed: bijvoorbeeld in opdracht van Volkswagen alle (live-) communicatie verzorgen op A-level autobeurzen. Even voor de duidelijkheid: de autobeurs in de RAI, dat is zo’n beetje C-level. A-level beurzen vind je in Tokio, Parijs of Detroit. Voordat hij het goed en wel wist, was Oerlemans in eind 2008 mede-eigenaar van het bedrijf dat onder de nieuwe naam DVP China in 2009 een grote kans kreeg: het organiseren van het Nederlandse deel van de Wereldtentoonstelling in Shanghai in 2010. Totale projectbudget: 21 miljoen.

Daarnaast werd op diezelfde Wereldtentoonstelling ook de aanbesteding gewonnen voor het paviljoen van Rotterdam, zusterstad van Shanghai. Het bedrijf groeide uit tot DVP Group eventmarketing met vestigingen in Shanghai, Beijing, São Paulo en Amsterdam. En Oerlemans reisde als senior creative director voortdurend tussen al die plaatsen op en neer. “Nogal heftig”, noemt hij die periode.

’s Lands wijs

Interessant zijn Oerlemans’ observaties over ‘de verschillende dimensies van het zakendoen’, zoals hij het noemt. “De Chinese cultuur is complex, maar trok me altijd erg aan. Het lokale netwerk is essentieel, het helpt zeer zeker als je de taal spreekt en hun arbeidsmoraal is ongelooflijk. Ze werken heel hard om het onmogelijke mogelijk te maken. Uiteindelijk krijg je daar veel meer gedaan dan hier.” Minder geslaagd was de houding van een grote klant in Brazilië die weigerde de rekening te betalen waardoor ze voor tonnen het schip in gingen. Tijdens de World Expo in Milaan werden ze bestolen en bij een event in de Filippijnen lagen scherpschutters op het dak om veiligheid van het DVP-team te garanderen.

Oerlemans reisde als senior creative director voortdurend tussen Shanghai, Beijing, São Paulo en Amsterdam op en neer. “Nogal heftig”, noemt hij die periode.

Dramaturgie

Was de hotelschool een goede voedingsbodem voor een loopbaan als de zijne? Bij die opleiding denk je toch allereerst aan hotels en horeca. Oerlemans: “Je denkt aan gasten, aan wat je een gast kunt bieden. Bij een groot event denk je na over wat de gast over acht maanden om negen uur ’s avonds beleeft, welk drankje hij dan in zijn hand heeft. De regie van een evenement, de dramaturgie, de belevenis die je een gast meegeeft, ook als hij een hotelkamer binnenkomt – daar gaat het om.” Remi Oerlemans zit nu in een overgangsfase, zegt hij. Hij heeft de hectiek van op en neer reizen tussen Shanghai en São Paulo vaarwel gezegd en is nu in Amsterdam gevestigd als freelancer die creatieve concepten voor events bedenkt. Hij heeft ook een horecazaak in die stad, Borrl Kitchen, en gaf onlangs zelfs drie maanden les aan de hotelschool in Maastricht binnen de minor eventmanagement. “Dat was heel inspirerend voor mijzelf - en voor de studenten, denk ik.”