Mobirise Website Builder

‘Lekker is de motor van onze voedselkeuze’

Gastronomie en Google

Bij het woord ‘gastronomie’ denken mensen al vlug aan luxe sterrenrestaurants en moeilijk manoeuvreren met dure wijn. Maar dat is een verkeerd beeld, zegt Peter Klosse, lector bij Zuyd Hogeschool. Bij gastronomie gaat het om veel meer, om heel andere dingen ook. Waarom doet een bedrijf als Google bijvoorbeeld een beroep op zijn expertise?

Een paar maanden geleden werd op initiatief van Peter Klosse Taste opgericht, The Academy for Scientific Taste Evaluation. Op de website van Taste, www.tasteresearch.org, valt te lezen dat Nederland over vijf tot tien jaar wereldwijd koploper wil zijn op gebied van veilige, gezonde en duurzame voeding en een duurzame land- en tuinbouw. Een mooie ambitie, maar hoe doe je dat als mensen zich vooral laten leiden door wat ze lekker vinden? Lekker is de motor van onze voedselkeuze en daardoor eten we dingen die niet zo gezond zijn en bovendien belastend voor het milieu. Dat is ook de reden waarom dr. Peter Klosse, gepromoveerd op het begrip ‘smaak’, kennis wil ontwikkelen om smaak beter meetbaar te maken - onder meer door fundamenteel sensorisch onderzoek. Zodat gezonde en duurzame producten beter aansluiten bij wat we lekker vinden.

165.000 maaltijden per dag

Terug naar Google. Dat bedrijf vindt goede voeding voor zijn werknemers belangrijk en heeft Peter Klosse benaderd voor advies. Even voor het beeld: het gaat bij Google om 165.000 maaltijden per dag. Klosse: “Google wil dat de maaltijden voor zijn werknemers gezond en van hoog niveau zijn. Met minder vlees, meer groente, minder zout. En meer seizoensproducten.” Want er bestaat een directe relatie tussen goede voeding en goede bedrijfsvoering, zegt Klosse. Goed eten heeft gevolgen voor de gezondheid van werknemers, voor het ziekteverzuim, voor de productiviteit. Dat is natuurlijk niet alleen zo bij Google, maar bij elke onderneming. Zo kan helpt Taste bijvoorbeeld bij het verbeteren van bedrijfskantines.

‘Een uitgekookte zaak’

Behalve lector Gastronomie bij Zuyd Hogeschool en medeoprichter van Taste is Peter Klosse nog veel andere dingen. Eigenaar van het bekende restaurant de Echoput, bijvoorbeeld, en schrijver van boeken over gastronomie en smaak. En sinds kort ook romancier. Binnenkort verschijnt van hem een zogenoemde ‘culi-roman’, met de toepasselijke titel: ‘Een uitgekookte zaak’. Geschikt voor iedereen die houdt van lekker eten, veronderstellen we.