mobirise.com

‘Dit brengt me opnieuw in beweging’

Margot Felix volgt de master Personal Leadership in Innovation and Change.


Margot Felix is opleidingsmanager bij het Techniekcollege, een samenwerkingsverband tussen Arcus College en ROC Leeuwenborgh. Een opleidingsmanager is een integraal leidinggevende van een onderwijsteam, legt ze uit. Ze houdt zich niet alleen bezig met het onderwijs zelf, maar ook met onderwerpen als beleid, personeelszaken en financiën. Sinds januari 2015 volgt ze de master Personal Leadership in Innovation and Change bij Zuyd Hogeschool.

Eerst even een praktisch punt. Margot Felix (53) werkt fulltime. Is het een beetje te doen, zo’n masteropleiding volgen naast een drukke baan? Margot: “Ja, als je één module per half jaar doet, is het goed te combineren. Je bent er dan zo’n acht uur per week mee bezig.” In dat tempo kun je de master ook afronden binnen de tijd van drie à drieënhalf jaar die er officieel voor staat.

‘Bewust van mijn eigen gedrag’ 

Voordat ze aan de master Personal Leadership in Innovation and Change begon, had Margot Felix al allerlei masterclasses gevolgd. Aan de Universiteit Maastricht, bij Nyenrode. Maar nooit had ze die verzilverd in een titel. Dat werd nu wel eens hoog tijd, vond ze. “Ik loop al iets langer mee, ik ben met veel opleidingen bezig geweest. Door deze master kom ik in aanraking met nieuwe ontwikkelingen. Daardoor ga ik opnieuw nadenken over de theorie die ik vaak al ken. Bevestigen die nieuwe ontwikkelingen wat ik al wist? Moet ik mijn ideeën bijstellen? Het brengt me opnieuw in beweging.”

Ook vindt ze het belangrijk de taal van beleidsmakers op bestuursniveau te leren. “Zelf ben ik van oorsprong meer een innovator. Als je wil beïnvloeden, is het belangrijk snel vertrouwen te wekken. Dat gaat beter als je de taal van beleidsmakers spreekt.” De meerwaarde die het volgen van deze masteropleiding verder voor haar heeft, omschrijft ze als volgt: “Ik merk dat ik, door alle facetten van leiderschap te bestuderen, steeds meer leer over mijn eigen diversiteit. Ik word me als het ware meer bewust van mijn eigen gedrag en het effect daarvan op anderen. Hierdoor kan ik meer authentiek zijn en mensen inspireren bij veranderprocessen.” Dus ja, de master voldoet aan haar verwachtingen. 

Denkvragen ophalen in Limburg
Tips voor de masteropleiding heeft Margot Felix ook nog. Haar medecursisten komen uit verschillende sectoren: de zorg, het onderwijs, het bankwezen. Het zou boeiend zijn de theorie die aan de orde komt nog meer live te ervaren bij de bedrijven en organisaties waar de cursisten vandaan komen. “Dat is tegelijkertijd goed voor de opbouw van je netwerk.” Andere plaatsen in de regio zijn ook meer dan de moeite waard om te bezoeken. “De Brightlands-campussen in Limburg hebben zoveel te bieden. Denk aan food in Venlo, aan de Maastricht Health Campus.” Daar kun je, zegt Margot, allerlei denkvragen ophalen.