responsive website generator software

De droom van Kirsten Scheffel

Als kind had Kirsten Scheffel een droom. Nu is ze 24 en heeft ze die droom verwezenlijkt. Lees het onalledaagse verhaal van een studente aan het Conservatorium Maastricht. Over uren lopen, bodypercussie en kinderen die thuis geen eten krijgen.  

Als kind wilde ze naar Afrika om daar kinderen te helpen. Een idealistische droom: ze wilde geen danseres, brandweerman of piloot worden, maar kinderen in Afrika helpen. “Dat verlangen is altijd bij me gebleven.” Ze ging onder meer naar de opleiding Docent Muziek aan het Conservatorium Maastricht van Zuyd Hogeschool omdat ze daar stage in het buitenland kon lopen. Ze verwezenlijkte haar droom als volgt.

Een lokaal met banken en niks te eten  

Ze zocht lang - twee jaar- naar een geschikte stageplaats. “Afrika is groot. Je moet een geschikt gebied vinden. Een veilig gebied. En de school moet het goed vinden.” Via via kwam ze terecht bij de TAK Foundation, een goede-doelenstichting in Nairobi, de hoofdstad van Kenia. Via hen kreeg ze een stageplaats bij de Talamaki basisschool in Olchoro, een buitenwijk van Nairobi. Daar zette ze tussen december 2015 en maart 2016 het muziekonderwijs op. Tegelijkertijd leidde ze een docent op om dat onderwijs na haar vertrek voort te zetten. Die basisschool was overigens geen basisschool zoals we die in Nederland kennen. Een lokaal met banken en een schoolbord, verder niets. Met docenten die afwezig zijn. Met kinderen die vaak uren moeten lopen om bij de school te komen. Die met drankmisbruik en geweld te maken hebben. Die soms thuis niets te eten krijgen omdat daar geen geld voor is. En die, praktisch probleem, nauwelijks Engels spreken. Maar daar was Kirsten Scheffel op voorbereid: ze had van tevoren wat Swahili geleerd zodat ze toch konden communiceren.

Het ritme van de bodypercussie
Ander probleem: geen instrumenten. Lastig, als je muziekonderwijs wil geven. Dus kocht Kirsten met behulp van Nederlandse sponsors muziekinstrumenten. Lokale muziekinstrumenten, die de kinderen kenden. Ze verdiepte zich in de manier waarop die instrumenten bespeeld moeten worden. En zo leerde ze de kinderen spelenderwijs muziek maken. Door het zingen, “dat doen ze zelf al veel.” En met bodypercussie. “Dat is muziek maken met je eigen lichaam. Door te knippen met je vingers, te klappen op je been en te slaan op je borst creëer je een ritme dat je onder muziek kunt zetten. In alles zit muziek, je kunt met alles muziek maken. Dat vond ik heel belangrijk om de kinderen te leren.” Waarom is muziekonderwijs zo belangrijk, eigenlijk? “Muziek doet zoveel met mensen, met kinderen. Ze leven daar onder de armoedegrens, je kunt je niet voorstellen wat ze thuis allemaal moeten doen en te verduren krijgen. Muziek kan zo bevrijdend werken. Het geeft je hoop, het geeft je vertrouwen, het is een emotionele uitlaatklep. Het is bovendien een makkelijke manier om verschillende ontwikkelingsgebieden bij kinderen aan te spreken, het psychomotorisch en cognitief gebied bijvoorbeeld. Muziek is onmisbaar in het onderwijs. Niet alleen in Afrika, maar overal in de wereld.” Zo maakte Kirsten helemaal zelf, op eigen initiatief, de droom waar die ze als klein kind had. “Wat is mooier dan via je vak, je droom te verwezenlijken?”

 Kirsten Scheffel is een van die studenten van Zuyd die op een bijzondere manier haar stage realiseert. Per februari zullen weer zo’n 3000 studenten hun derdejaars- of afstudeerstage uitvoeren. Allemaal op een bijzondere plek: of dat nu in Afrika, Azië of hier in de regio is bij uw bedrijf. Per april start er een heel beperkte groep en per september volgt dan weer een grote groep. Heeft u belangstelling omdat u in uw organisatie een mooie klus hebt liggen? Laat het ons weten. Melden kan via: www.zuyd.nl/bedrijven.