free bootstrap website maker

Maakt u als Limburgse mkb’er kans op de nieuwe groeimarkten?

Dat multinationals als Philips, Shell en DSM wereldwijd nieuwe groeimarkten veroveren, is mooi maar misschien niet heel verbazingwekkend. Voor een klein bedrijf of start-up lijkt die weg nauwelijks begaanbaar. Toch lukt het veel kleine bedrijven wel: hidden champions worden ze genoemd. 

Hoe werkt zoiets?

Mohammed Khalil, als lector verbonden aan het International Trade Management Research Centre van Zuyd (Faculty of International Business and Communication in Maastricht), weet er alles van.

Het International Trade Management (ITM) Research Centre is opgericht in 2015 als antwoord op het toenemend belang van de opkomende markten – denk bijvoorbeeld aan de destijds fameuze BRIC-landen. Juist opkomende markten geven aan kleine landen met een open economie, zoals de onze, ruime mogelijkheden om te groeien. En die groeikansen gelden dan bij uitstek voor kleinere bedrijven die groei nodig hebben en start-ups die markten zoeken. En hoewel ook de opkomende markten niet ongevoelig zijn voor recessie, blijkt uit onderzoek van onder meer Bloomberg dat hier de kansen liggen. 

How do you do it? 

Als Mohammed Khalils jarenlange ervaring met de verovering van emerging markets – onder meer bij Philips, LG en Total – hem iets geleerd heeft, dan is het dat het vinden van de juiste partner in het land dat je als bedrijf wil veroveren voor een belangrijk deel het succes bepaald. Khalil: “Het idee van marktonderzoek moet je loslaten: identificeer de markt en ontwikkel hem dan. Wil je succes? Zoek dan liever daar één partner in plaats van tien.” Makkelijker gezegd dan gedaan, denkt u misschien, maar via het International Trade Management (ITM) Research Centre kunnen Limburgse bedrijven gebruik maken van een methode waarbij een netwerk van zorgvuldig geselecteerde buitenlandse universiteiten gebruikt wordt om een betrouwbare, relevante partner te vinden. 

V.l.n.r. : Victor Verboeket, Mohammed Khalil, Francien Vaessen, Jana de Graef, Barbara Knup, Math Heckman.

Dit netwerk is toegankelijk via de merknaam Zuyd. Daarnaast kan Khalil samen met zijn team en studenten een casestudy voor een onderneming maken die heel bruikbare, praktische resultaten oplevert. Denk aan onderwerpen als markt-identifcatie, financiering, ontwikkeling van het businessmodel, supply chain en juridische kwesties waarmee je te maken kunt krijgen. Khalil: “En niet onbelangrijk: kijk naar de impact op je bedrijf. Want er komt nogal wat op je af en je wilt niet aan ten onder gaan aan je buitenlands avontuur, je wil groeien.”

Wilt u kennismaken met dr. Mohammed Khalil?
Dat kan. Hij is gastspreker tijdens het eerste Kenniscafé van Zuyd, waarvoor u bij dezen van harte bent uitgenodigd. Het Kenniscafé zal plaatsvinden op 2 februari 2017 van 17.00 – 19.00 uur bij Zuyd Hogeschool in Heerlen. Aanmelden kan via het Kennis- en Informatiecentrum van Zuyd, 088 - 989 30 00 of kic@zuyd.nl. Reserveer de datum nu alvast in uw agenda!